Blog

Podstawy SEO. Jak zadbać o pozycję swojej strony w wyszukiwarce?

Zakładając stronę promującą nasz sklep internetowy, restaurację czy bloga, oczywiście chcielibyśmy, by odwiedziło ją jak najwięcej osób. Musimy jednak znać podstawowe zasady SEO. Taka wiedza pozwala na dotarcie do większego grona odbiorców i zaistnienie wśród pierwszych wyników po wyszukaniu danej frazy.

Co to jest SEO?

SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. To zestaw technik, które pozwalają nam zaistnieć w sieci poprzez plasowanie się wśród pierwszych wyników wyświetlanych po wpisaniu danego zwrotu, słowa czy frazy. Jest to kluczowa część marketingu internetowego. Proces pozycjonowania stron jest bardzo długim działaniem, który opiera się na ciągłym poznawaniu zasad i dostosowaniu się do aktualnych algorytmów w celu poprawienia swojej pozycji na liście w wyszukiwarkach internetowych. Najczęściej używaną jest rzecz jasna Google – korzysta z niej aż 95% użytkowników internetu. Tak więc nasza strona, aby zebrać jak największą liczbę odwiedzających, musi „spodobać się” przede wszystkim algorytmom najpopularniejszej wyszukiwarki. Nie jest to łatwa sprawa – różnorodnych portali istnieje całe mnóstwo i nieustannie powstają nowe. Co zrobić, żeby nasza strona była widoczna dla docelowych odbiorców?

Jak zaistnieć w sieci?

Techniki SEO dotyczą wielu kwestii, od tych pozornie błahych, poprzez techniczne aspekty funkcjonowania strony, po ważne czynniki związane ze strukturą i zawartością tekstu. Jednym z istotnych elementów jest adres URL. Odnośnik do artykułu czy produktu powinien być krótki i łatwy do odczytania, a zarazem odnosić się do konkretnej treści na danej podstronie – na przykład https://stronainternetowa.pl/artykuly/SEO zamiast https://stronainternetowa.pl/p/23214?=g. Warto zwrócić uwagę także na początek adresu: powinien zaczynać się od https, a nie http. Szyfrowany wariant protokołu, który poznajemy po dodatkowej literze S, to podstawa bezpieczeństwa strony i kolejny czynnik brany pod uwagę przez algorytmy SEO.

Oto wybrane techniki SEO, które zdecydowanie warto zastosować na swojej stronie: 

  • breadcrumbs, inaczej okruszki – elementy nawigacyjne, które pozwalają nam przejść do innych podstron. Ich funkcja jest nie tylko informacyjna; odpowiednio rozplanowany układ ułatwia poruszanie się po portalu, dzięki czemu użytkownicy chętniej z niego korzystają. To także istotna kwestia pod względem linkowania w obrębie domeny.
  • Zoptymalizowanie tagów meta – to znaczniki w nagłówku strony, które zawierają istotne informacje służące do poprawnego indeksowania (między innymi tytuł i opis). Zależy od nich wygląd fragmentu podstrony wyświetlającego się w wynikach wyszukiwania.
  • Social proof – inaczej dowód społeczny, dzięki któremu możemy zobaczyć opinie innych użytkowników, liczbę wejść na stronę czy liczbę sprzedanych produktów.
  • Dobrym pomysłem może okazać się także możliwość skorzystania z czatu na stronie, szczególnie w przypadku sklepów i firm. To świetny sposób na wzbudzenie zaufania u odbiorcy i zachęcenie do komunikacji.
  • Optymalizacja obrazu, na przykład przez odpowiednie nazwy plików i znaczniki alt (tekst wyświetlany po najechaniu na grafikę), zwiększa szanse na pojawienie się strony w Google Grafika. Warto mieć także na uwadze, że użytkownicy zwracają uwagę na wygląd strony – należy znaleźć równowagę pomiędzy wysoką jakością obrazów i możliwościami serwera.

Jak samemu dbać o pozycję strony internetowej?

Jeśli nasza strona już istnieje, to nie pozostaje nam nic innego jak zająć się nią i sprawić, żeby jej status był coraz wyższy. Istotnym czynnikiem jest treść, która powinna być unikatowa – nie ma mowy o bezpośrednim kopiowaniu z innych witryn. Korzystnym działaniem jest linkowanie zarówno w obrębie strony, jak i do innych domen, choć ten drugi czynnik może wydawać się nieco nieintuicyjny – jest to jednak skuteczna praktyka przede wszystkim pod kątem budowania zaufania wśród użytkowników. Dobrym pomysłem jest zostawianie linków do swoich artykułów czy sklepu internetowego na portalach społecznościowych czy forach, a także w miarę możliwości pojawianie się na innych serwisach. To doskonały sposób na pozyskiwanie nowych odsłon, a tym zwiększenie swojej pozycji w wyszukiwarce.

Ważną sprawą jest analiza fraz kluczowych, która pozwoli nam na zaobserwowanie, jakie produkty czy tagi zyskują na popularności, a które na niej tracą. Znając najnowsze trendy, możemy dostosować bieżące treści. Na pozycję naszej strony duży wpływ ma nasza konkurencja. Warto od czasu do czasu zajrzeć do niej, aby dowiedzieć się o promocjach, zmianach cen czy zawartości. Przebudowa u konkurencji może zainspirować nas do tego samego działania na naszej stronie.

Cierpliwość to podstawa – wyników często nie widać od razu

Pozycjonowanie strony internetowej, czyli SEO, wymaga bardzo dużo cierpliwości w całym procesie tworzenia strony oraz zaistnienia na „rynku” wyszukiwarki. Nawet jeśli mamy w małym palcu zasady SEO, nie oznacza to, że nasza strona od razu będzie w czołówce wyników wyszukiwania. Do utrzymania lub zwiększenia pozycji strony posłuży analiza SEO, która jest bardzo istotna w całym procesie. Odpowiednie przekierowania, linkowanie, optymalizacja strony, znajomość nowych trendów, zagęszczenie słów kluczowych – to kluczowe czynniki wpływające na pozycjonowanie. Trzymanie się wyznaczonych norm zwiększa naszą szansę na pozyskanie wyznaczonego celu, czyli zwiększenia liczby odsłon. Musimy stale dbać o stronę, by utrzymywała się na swojej pozycji przez długi czas.

Autor: Magdalena Biłos

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *